La Borsa
Més valors
Economia

El canal de Suez ja torna a estar obert, després de desencallar l’‘Ever Given’

Les marees altes han ajudat que els remolcadors poguessin arrossegar amb èxit el portacontenidors

La normalització del trànsit tardarà sis dies

El portacontenidors Ever Given va poder ser reflotat ahir, després d’estar embarrancat en un llit de sorra al canal de Suez durant sis dies. El trànsit de mercaderies, que a primera hora del matí havia sumat quasi mig miler de vaixells de càrrega, és previst que tardi entre quatre i sis dies a normalitzar-se. L’Autoritat del Canal de Suez, en un comunicat, va anunciar “la represa del trànsit marítim” del canal, mentre els equips de remolcadors tocaven les sirenes en senyal d’alegria.

Després del dragatge d’uns 30.000 metres cúbics de sorra en una operació que va acabar dissabte, les marees altes d’aquests darrers dies de lluna plena han ajudat a la feina dels remolcadors, que ahir, finalment, van aconseguir desencallar-lo cap a les tres de la tarda hora local. La popa es va girar uns 80% ja al matí, i això va fer albirar esperances que s’aconseguiria alliberar l’enorme vaixell –de 400 metres de longitud i 59 d’alçada– que havia quedat entravessat entre les dues parets. El pla B que no ha calgut activar era intentar-ho tot descarregant una part dels quasi 20.000 contenidors. L’Ever Given, ja alliberat, s’ha situat a la zona central del canal, on passarà una inspecció tècnica per poder reprendre el seu viatge cap a la ciutat neerlandesa de Rotterdam.

El canal és de propietat estatal i el president egipci, Abdel Fatah al-Sisi, es va mostrar orgullós de l’èxit perquè “els egipcis han demostrat que sempre són responsables” d’aquesta via que “vam cavar amb els cossos dels avantpassats” i “i vam defensar amb les ànimes dels pares”, en referència al conflicte bèl·lic després de la nacionalització del canal, el 1956. El vell canal del segle XIX es va ampliar el 2015, però només al seu tram nord, i l’Ever Given va quedar atrapat a la zona vella, la sud.

LES XIFRES

10.000
milions de dòlars
diaris com a màxim pot haver costat al comerç mundial el bloqueig, segons Allianz.
30.000
metres cúbics
de sorra ha calgut dragar per ajudar a alliberar el vaixell, que ha estat arrossegat per tretze remolcadors.
En mans egípcies, ara el món pot estar tranquil per la destinació dels seus bens i necessitats
Abdel Fattah al-Sisi
PRESIDENT D’EGIPTE

Quasi mig centenar de vaixells fan cua per passar

Un total de 437 vaixells esperaven encara ahir poder continuar el seu viatge tot creuant l’històric canal. És una ruta comercial clau al món que uneix els mars Roig i Mediterrani, especialment per al comerç entre Europa i Àsia, per on hi passa el 12% d’aquest. De mitjana l’utilitzen uns 60 vaixells diaris. L’operadora logística Maerks, la principal que opera al canal, considerava ahir que les cues tardaran “sis dies o més” a acabar-se. El bloqueig ha obligat 200 vaixells a desviar-se del trajecte previst, tot incrementant els temps de viatge i així els costos, molts vorejant el continent africà sencer. Encara no s’han fet públiques les causes exactes de com es va embarrancar l’Ever Given, tot i que la versió de l’Autoritat del Canal és la poca visibilitat a causa d’una tempesta de sorra, i en espera del resultat de les investigacions, Allianz ha calculat que el bloqueig ha costat entre 6.000 i 10.000 milions de dòlars cada dia al comerç mundial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’Automobile Barcelona descobrirà 18 vehicles fins ara inèdits, gairebé tots equipats amb motor elèctric

barcelona

El preu de la llum pujarà més de vuit euros en un dia

Madrid

La patronal de l’oci: “Ja vam avisar que això passaria”

barcelona

La UE es mou però els afectats volen mesures urgents

barcelona

Ni xips ni matèries primeres

barcelona

Alta ocupació hotelera aquest estiu a Figueres

FIGUERES
opinió

La Fortalesa, l’observatori de Girona

President de la Fundació privada Dalmatius Moner
Trànsit
Eliminació dels peatges

La mateixa ruta de sempre, però gratis

maçanet de la selva / la jonquera

Només el 37% d’habitatge de Roses és de primera residència

ROSES